Sommar så in i

 

Det doftar sololja av Ulla. Sommarmusik i radion och det blänker i alla hundra radiomasters silver mot Ingestrands gröna matta. Glavsfjorden är vän och varm som Côte d´Azur och ännu mer blå. Och ännu mer glittrande solreflexer, precis som det kan glittra ute vid Björknäs. Bris, så full av ro och medvetenhet. Massor av myror som bygger och det doftar tallar. I en dröm jag hade, fanns det stora bamsingar av olikfärgat glas på botten, i strandkanten. Det var som stora Nickelkarameller. Och vi fann dem i det grova gruset, precis där vattnet börjar bli lite djupare. Det blänkte så fint, att se igenom dessa röda, gröna, gula glasbumlingar. Och det är en speciell stor sten där, som man kan vara ”Den lille havfrue” på. Badbollarna har så starka plastiga färger. Jag vill ha dem allihop. Brorsan har en knallpulver pistol och det blänker fint i den silvriga metallen. Han kan inte låta bli den. -Nu får du ge dig säger hon och nyper ett kraftigt tag i överarmen. Det gjorde den där svanen också. Då grinade brorsan. Varsitt blått badlakan, ett ljust och ett mörkt. Bobs Blandsaft och mammas bullar. Huttrar lite, men vi torkar snart. Där uppe ligger resturangen och i klippan finns skrevor för stegen. Dem känner vi så väl. De har i en monter, Matchbox. Jag vill ha alla. Nu. Jag kunde de flesta bilmärken. Grannen hade en mintgrön Ford Taunus. Jag såg en fin ljusblå Anglia. Ja, om vi inte kände igen ljuden, från det vi hängde på staketet över Styckåsgatan. Avgaser och fint väder. Ulla hade på senare år en parfym som doftade sololja. Hon trivdes med den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0